Geaccrediteerde nascholing
Menu

Suïcidale klachten bij gebruik van benzodiazepineagonisten

  • 00Achtergrond
  • 01Registratie Lareb
  • 02Ontvangen meldingen Lareb
  • 03 
  • 04Literatuur
  • 05Mogelijk mechanisme
  • 06 
  • 07Adviezen voor de klinische praktijk
  • 08Conclusie
  • 09Reacties (0)

Samenvatting

Bijwerkingencentrum Lareb ontving de afgelopen jaren 68 meldingen van suïcide en suïcide-gerelateerde klachten bij het gebruik van benzodiazepineagonisten. Suïcidaliteit is een ernstig psychiatrisch symptoom met een grote impact op de betrokkene en diens omgeving. In de literatuur zijn veel artikelen te vinden die een relatie tussen benzodiazepineagonisten en suïcidaliteit ondersteunen dan wel weerleggen. Mogelijk dat de ernst van de klachten waarvoor de benzodiazepineagonist wordt voorgeschreven en het risico op ontremming of een paradoxale reactie hierin een rol spelen. De meldingen over benzodiazepineagonisten van Lareb laten zien dat met name patiënten met een psychiatrische voorgeschiedenis gevoelig zijn voor het ontstaan van suïcidaliteit.

Log nu in om het volledige artikel te bekijken of om te reageren.

Abonneren

Informatie over dit artikel

Auteurs Ederveen, E.G.T.
van Hunsel, F.P.A.M.
Thema 10 jaar Physios
Accreditatie 1 accreditatiepunt
Publicatie 19 maart 2019
Editie Psyfar - Jaargang 14 - editie 1 - 2019 | nummer 1

Leerdoelen

Na het lezen van dit artikel

  • weet u dat suïcidale klachten geassocieerd zijn met het gebruik van benzodiazepineagonisten, met name bij de daarvoor gevoelige personen
  • weet u dat suïcidale klachten bij gebruik van benzodiazepineagonisten regelmatig worden gemeld bij Bijwerkingencentrum Lareb
  • weet u dat ontremming en paradoxale reacties mogelijk ten grondslag liggen aan benzodiazepine-gerelateerde suïcides