Geaccrediteerde nascholing
Menu

Serotoninesyndroom door combinatie van monoamineoxidaseremmer en klassiek antidepressivum

Het serotoninesyndroom is een met enige regelmaat voorkomende, ernstige en mogelijk levensbedreigende complicatie bij de toepassing van combinaties van serotoninestimulerende psychofarmaca. De casus illustreert dit: een patiënt die met tranylcypromine werd behandeld, kreeg als gevolg van een medicatieverstrekkingsfout een eenmalige dosis imipramine en ontwikkelde een fataal verlopend serotoninesyndroom. Vervolgens wordt ingegaan op de klinische symptomen, de pathofysiologie en de behandeling van het serotoninesyndroom, om daarmee de herkenning, preventie en behandeling van deze ernstige complicatie te helpen bevorderen.

Log nu in om het volledige artikel te bekijken of om te reageren.

Abonneren

Informatie over dit artikel

Auteurs Otte, W.
T.K. (Tom) Birkenhäger
Broek, W.W. van den
Thema Casus
Publicatie 1 maart 2006
Editie Psyfar - Jaargang 1 - editie 1 - Nummer 1 - 2006