Geaccrediteerde nascholing
Menu

Psychofarmaca en obstipatie 1 punt

Somatiek

Obstipatie komt veel voor bij mensen met een psychiatrische aandoening, vooral als ze psychofarmaca gebruiken. Er is sprake van onderrapportage, deels door patiëntgebonden factoren maar ook doordat voorschrijvers er te weinig alert op zijn. Het lijkt een milde bijwerking maar de gevolgen kunnen ernstig zijn. Obstipatie wordt onder andere veroorzaakt door de anticholinerge effecten van psychofarmaca. Vooral bij tricyclische antidepressiva (TCA) en clozapine komt dit vaak voor. Daarnaast spelen de psychiatrische aandoening op zich en de leefstijl een rol. Vreemd genoeg is het screenen op obstipatie bij psychofarmaca nog geen routine. Ten minste bij TCA en clozapine zou dit wel aan te raden zijn.

Log in om het volledige artikel te lezen of een reactie te plaatsen

Abonneren

Downloads bij dit artikel

Word lid van Psyfar

Bekijk de abonnementsvormen:

Abonneren op Psyfar

Vraag nu een gratis proefexemplaar aan

Direct aanvragen