Geaccrediteerde nascholing
Menu

Olanzapine, hypothermie en winterse vrieskou

Hypothermie is een potentieel levensbedreigende complicatie van antipsychoticagebruik. Hoe het antipsychoticum aangrijpt op de hypothalame thermoregulatie en daarmee de lichaamstemperatuur beïnvloedt, is onduidelijk. Vaak is er sprake van verschillende predisponerende factoren, zoals een verminderd bewustzijn, pre-existente cerebrale schade, verminderde mobiliteit of een koude omgevingstemperatuur. In deze gevalsbeschrijving worden de thermoregulatie, predisponerende factoren voor hypothermie en de invloed van antipsychotica besproken aan de hand van een patiënte die een diepe hypothermie ontwikkelde bij gebruik van olanzapine. 

Log nu in om het volledige artikel te bekijken of om te reageren.

Abonneren

Informatie over dit artikel

Auteurs Bueno de Mesquita, J.M.
Balk, F.J.E.
Thema Casus
Publicatie 6 juni 2013
Editie Psyfar - Jaargang 8 - editie 2 - 2013 | nummer 2