Geaccrediteerde nascholing
Menu

Epileptische insulten door clozapine

Door op 18-09-2007

In dit artikel worden twee patiënten beschreven die epileptische insulten kregen bij gebruik van clozapine. Clozapine verlaagt de prikkeldrempel van het brein. Dit is dosis- en bloedspiegelgerelateerd en daarnaast afhankelijk van een aantal andere factoren dat deze drempel beïnvloedt. Als epileptische insulten optreden, is stoppen van behandeling met clozapine niet altijd noodzakelijk. Clozapine is immers vaak een laatste evidence-based behandeloptie. Langzame opbouw van de spiegel, aangepaste doses clozapine, beperken van andere epileptogene factoren of behandeling van eventuele insulten met een anti-epilepticum zijn dan aangewezen.

Log nu in om het volledige artikel te bekijken of om te reageren.

Abonneren

Informatie over dit artikel

Auteurs dr. J.P.A.M. (Jan) Bogers
Thema Casus
Publicatie 18 september 2007
Editie Psyfar - Jaargang 2 - editie 3 - Nummer 3 - 2007