Geaccrediteerde nascholing
Menu

Clozapine, roken en infectie: een potentieel levensbedreigende combinatie

Door op 20-03-2014

Roken en clozapinegebruik vormen een potentieel gevaarlijke combinatie. In dit artikel wordt een patiënt beschreven die nadat hij koorts en een algemeen malaisegevoel kreeg acuut stopte met het roken van twintig sigaretten per dag. De infectie en het wegvallen van de inductie van cyp1a2 door de lipofiele polycyclische aromaten in sigarettenrook veroorzaakten een zeer hoge en toxische clozapinespiegel met een insult en coma als gevolg. In het artikel wordt deze gevaarlijke combinatie van roken, infectie en clozapine verder besproken, met aanbevelingen voor de praktijk.

Log nu in om het volledige artikel te bekijken of om te reageren.

Abonneren

Informatie over dit artikel

Auteurs D. (Dan) Cohen
Monden, M.A.H.
Thema Casus
Publicatie 20 maart 2014
Editie Psyfar - Jaargang 9 - editie 1 - 2014 | Nummer 1