Priapisme en psychofarmaca

1 juni 2007 | Bijzondere bijwerkingen | Laan, M.H.C.M. , Hummelen, J.W. | Geen reacties

Priapisme is een pijnlijke en aanhoudende erectie die niet is geassocieerd met seksuele stimuli. De aandoening is vooral beschreven bij het gebruik van antipsychotica en SSRI´s maar ook bij gebruik van klassieke antidepressiva. Priapisme is vooral beschreven bij mannen maar kan ook bij vrouwen optreden. Bij behandeling met antidepressiva en antipsychotica is de kans op het ontstaan van priapisme mogelijk het grootst in het begin van de behandeling, bij verandering van de dosering, bij het combineren van farmaca uit deze twee groepen en/of bij het staken van de behandeling. Ook het gebruik van drugs en eerdere langdurige erecties zijn risicofactoren voor het ontstaan van priapisme.
Er zijn twee verklaringsmodellen voor het ontstaan van priapisme.
Priapisme bij mannen is een urologische noodsituatie die vraagt om directe interventie om blijvende schade te voorkomen. Een patient delay waarbij verschillende factoren een rol spelen, zoals schaamte en een verstoorde lichaamsbeleving, kan het stellen van de diagnose vertragen.

Om het hele artikel te bekijken moet u eerst inloggen (alleen voor leden).