Het maligne antispsychoticasyndroom

10 september 2010 | Bijzondere bijwerkingen | Beers, E. | Geen reacties

Het maligne antipsychoticasyndroom is een zeldzame, maar levensbedreigende aandoening. Start of dosisverhoging van antipsychotica gaat vaak vooraf aan het beeld en het treedt eerder op bij patiënten die uitgeput en gedehydreerd zijn, hoge doseringen krijgen of parenteraal worden behandeld. Omdat het beeld een heterogene presentatie heeft qua tijdstip van aanvang, presentatie, verloop en uitkomst, zijn een goede anamnese en aanvullend onderzoek van het grootste belang. Het staken van het antipsychoticum is de eerste stap. Daarnaast zijn aanvullende maatregelen in veel gevallen noodzakelijk, voornamelijk om de potentieel ernstige complicaties te voorkomen of te behandelen. Na herstel van de symptomen kan opnieuw gestart worden met antipsychotische behandeling, mits voorzorgsmaatregelen worden getroffen. Als behandelaren, patiënten en hun omgeving op de hoogte zijn van de risico’s en de eerste symptomen van het syndroom, wegen de risico’s in de meeste gevallen niet op tegen de voordelen van de behandeling met antipsychotica.

Om het hele artikel te bekijken moet u eerst inloggen (alleen voor leden).