Geaccrediteerde nascholing
Menu

“ADHD-medicatie verbetert gedrag, maar niet schoolprestatie”

5 april 2018 Geen reacties

AMSTERDAM -  Medicijnen zoals Ritalin of Concerta, die worden voorgeschreven aan kinderen met ADHD, hebben een positief effect op gedrag, maar niet of nauwelijks op schoolprestaties. Dat blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit (VU) Amsterdam dat begin dit jaar werd gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift European Child & Adolescent Psychiatry. De wetenschappers adviseren behandelaren deze medicatie niet voor te schrijven met het doel schoolprestaties te verbeteren.

Een groep klinisch neuropsychologen van de VU analyseerden in hun systematische review en meta-analyse in totaal 37 jaar aan onderzoek. Voor de meta-analyse werd gebruikgemaakt van 34 verschillende onderzoeken waaraan in totaal 1777 kinderen (grotendeels van basisschoolleeftijd) met een primaire diagnose ADHD meededen.

Uit de studie kwam naar voren dat zeventig procent van de kinderen baat heeft bij medicatie om bekende klachten als aandachtsproblemen, hyperactiviteit en impulsiviteit te verminderen. Om in kaart te brengen wat de invloed is van medicijnen als Ritalin of Concerta op schoolprestaties, werd gekeken naar de effecten van methylfenidaat. Deze stof bleek vooral op rekenen effect te hebben: de productiviteit van rekenen neemt met 8% toe en de nauwkeurigheid van rekenen met 3%. Daarnaast zorgt methylfenidaat voor een toename in leessnelheid, maar niet voor een verbetering van de nauwkeurigheid van lezen. Toch zijn de verbeteringen in schoolprestaties maar klein in vergelijking met de verbetering in gedrag, benadrukken de onderzoekers.

“Bij de behandeling van milde tot matig ernstige ADHD moeten de behandelaren eerst kijken naar een psychosociale aanpak van problemen, voordat zij op medicatie overgaan ,” aldus klinisch neuropsycholoog en hoofdauteur Anne Fleur Kortekaas-Rijlaarsdam. “Uit onze resultaten blijkt dat de behandelaars terughoudend moeten zijn met het voorschrijven van medicatie wanneer ze zien dat de nadruk ligt op de aanpak van teruglopende schoolprestaties.”

Het onderzoek ‘Does methylphenidate improve academic performance? A systematic review and meta-analysis’ is vrij toegankelijk gepubliceerd en via deze link in zijn geheel te lezen.

Om ook te reageren moet u eerst inloggen (alleen voor leden).

Abonneren