Geaccrediteerde nascholing
Menu

Persoonlijkheidsstoornissen bij jongeren

Het dimensionele model als leidraad voor diagnostiek en (farmaco)therapie

Door op 12-06-2018
  • 00Inleiding
  • 01Persoonlijkheidsontwikkeling: normaal, abnormaal of gestoord?
  • 02Persoonlijkheidsstoornissen bij jongeren
  • 03Het dimensionele model
  • 04Instrumenten
  • 05Diagnostiek
  • 06Behandeling van persoonlijkheidsstoornissen
  • 07Praktische adviezen
  • 08 
  • 09Conclusie
  • 10Overwegingen voor de praktijk
  • 11Reacties (1)

Samenvatting

In de afgelopen jaren is zowel klinisch als wetenschappelijk meer aandacht gekomen voor persoonlijkheidsstoornissen bij jongeren. Met de komst van dsm-5 is aan de diagnostiek van persoonlijkheidsstoornissen een nieuw instrument toegevoegd.In dit artikel geven we een samenvatting van de ontwikkelingen in diagnostiek en behandeling van persoonlijkheidsstoornissen bij jongeren en onderzoeken we hoe het dimensionele model aanvullend kan zijn op de huidige diagnostische middelen. Deze manier van werken kan mogelijk ook meer richting geven aan de behandeling en het toepassen van ondersteunende farmacotherapie. Hierbij dient opgemerkt te worden dat veel van de huidige diagnostische en therapeutische strategieën nog onvoldoende wetenschappelijke basis hebben en vaak expert-based zijn.

Log nu in om het volledige artikel te bekijken of om te reageren.

Abonneren

Informatie over dit artikel

Auteurs Bergh, V.W. van den,
Tromp, N.B.
Thema Kinderen en jeugdigen
Accreditatie 1 accreditatiepunt
Publicatie 12 juni 2018
Editie Psyfar - Jaargang 13 - editie 2 - 2018 | nummer 2

Leerdoelen

Na het lezen van dit artikel

  • weet u dat persoonlijkheidsstoornissen bij jongeren vastgesteld en behandeld (kunnen) worden
  • kent u het dimensionele model voor classificatie van persoonlijkheidsstoornissen zoals beschreven in de appendix van DSM-5
  • kent u de belangrijkste psychotherapeutische opties voor de behandeling van (borderline)persoonlijkheidsstoornis bij jongeren
  • kent u de farmacotherapeutische adviezen uit verschillende richtlijnen en de vertaling daarvan voor jongeren door Nederlandse experts